Varför jäser juicen?

Den vanligaste anledningen till att juicen har jäst är att den har förvarats för varmt. Brämhults juicer innehåller färsk frukt och trivs bäst i kylen.

Några timmar i rumstemperatur räcker för att sätta igång den naturliga nedbrytningen i frukt och grönt, med jäsning som resultat (värme fungerar som katalysator för nedbrytningsprocessen). Hållbarheten på 25 dagar (morotsjuice enbart 16 dagar) och bäst före-datum på produkten gäller under förutsättning att produkterna förvaras i max 8 grader.

En jäst juice får en lätt stickig smak och luktar kemiskt. Det är inte farligt att dricka, men är ingen trevlig upplevelse. Ibland kan du upptäcka att juicen har jäst på flaskans form, att den har börjat svälla och blivit rundare i botten.

Vi gör allt vi kan för att kontrollera kylan under produktens livscykel, men tyvärr är det svårt att ha full kontroll under frakt, extern lagerhållning etc. Det är tråkigt att detta händer, speciellt när det drabbar dig som konsument, men tyvärr kan denna situation uppstå när man arbetar med färskvaror. Om du råkar ut för en jäst juice så ber vi dig kontakta oss på vår konsumentkontakt så hjälper vi dig vidare.
Brämhults

Kommentarer

  • Jag öppnade en stor oöppnad flaska smoothie och den pyste direkt vid öppning, nästan som det låter när man öppnar en flaska med kolsyrad läsk. Innebär detta att smoothien har jäst och inte ska drickas?
  • Hej Sara,
    Och tack för att du hör av dig till oss här på Brämhults.

    Ja, det låter dessvärre som att din smoothie har jäst. Det är inte farligt att dricka, men är ingen trevlig upplevelse så häll du ut det innehållet och panta den flaskan. Vänligen fyll i vårt reklamationsformulär så hjälper vi dig vidare med kompensation.

    Önskar dig en fortsatt fin dag!
    Sofia Kundtjänst
  • Har köpt 2 flaskor Brämhults Apelsinjuice, utgångsdatum 13/10.
    Det är en konstig smak på juicen, finns nästan inget fruktkött.
    Det är första gången vi är besvikna på er juice!
    Kommer att hälla ut den då jag tog fram den och letade efter er mailadress pös det lite från korken. Köpte tyvärr 2 men har ej provat den andra!

    Får väl återkomma om det smakar lika konstigt om den flaskan!
  • Hej Christina och tack för att du hör av dig till oss här på Brämhults.

    Vi beklagar att du råkat ut för en mindre bra juice. Vänligen fyll i vårt reklamationsformulär så hjälper vi dig vidare i ärendet.

    Ha en fortsatt fin dag!
    Sofia Kundtjänst

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.