Till senaste kommentaren

Kan jag dricka era juicer när jag är gravid?

Hej, jag undrar om Brämhults juicer är pastöriserade? Jag är gravid och har fått veta att det är farligt att äta opastöriserade livsmedel.

Kommentarer

  • Hej Lina! Det är ingen fara att dricka vår juice om du är gravid. Den består av 100% frukt och inget annat. Så att dricka Brämhults nypressade juicer kan jämföras med att äta massor med färsk frukt!

    Det du förmodligen har hört talas om är att det kan vara farligt för gravida att äta opastöriserade mjölkprodukter som till exempel ost. Det är för att det kan finnas bakterier i mjölkprodukter som inte försvinner om osten är opastöriserad. En pastörisering innebär att produkten behandlas med såpass hög värme att ev. skadliga bakterier dör.

    Färsk frukt kräver inte så hög temperatur som en pastörisering innebär. Det vi gör efter pressning är att ge juicen en lätt värmebehandling (ca 75 grader) för att säkerställa att eventuella förekommande sjukdomsframkallande bakterier (ehec, salmonella etc.) som kan ha kommit i kontakt med frukten någonstans på vägen från odlaren till oss, tas bort helt.

    Vi sänker också jäst och mögelförekomst som påverkar kvalitet och hållbarhet negativt. Huvudsyftet med värmebehandlingen är med andra ord att säkerställa att produkten är matsäker och att vi inte slänger mat av hög kvalitet i onödan.

    Däremot får man tänka på att det i exempelvis 0,85 liter apelsinjuice är hela 1,9 kg apelsiner. Så när du dricker Brämhults får du i dig en väldigt stor mängd frukt och som med allting annat man stoppar i sig ska man tänka på att konsumera lagom.

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.